Startsida Om företaget Våra tjänster Kvalitet Miljö Referenser
Våra städtjänster
Våra arbetsmetoder
Dagligstäd
Specialstädning
Modern Facility Service
Vårt städsystem – er trygghet

Vi använder oss av ett speciellt rengörings- och städprogram för att säkerställa att bästa metoder och material används för att uppnå rätt kvalitet vid rengöring av olika lokaler, interiörer och exteriörer.

1. Arbetsbeskrivningar
Arbetsbeskrivningar görs för samtliga lokaltyper och innehåller
behovsnivå för regelbunden rengöring
städfrekvens efter behov och krav
metodbeskrivningar anpassade till typen av lokaler


2. Utrustning och kemikalier
För allt material i golv, väggar och tak finns instruktioner för rengöringsprodukter och omfattar:
användningsområde
typ
styrka
mängd
dosering
varuinformation
miljödeklarationer inklusive avfallshantering
säkerhetsföreskrifter för användning och förvaring


3. Rengöringsfrekvens och behovsnivå
Rengöringsfrekvensen och behovsnivån fastställs i samarbete med kunden. Den ska vara anpassad efter utnyttjandegrad och säsong med instruktioner för olika områden som till exempel golv, väggar, gardiner, textila mattor och fönster.



Rengöring satt i system
Lokalvård kräver bra utrustning och effektiva, miljövänliga förbrukningsprodukter. Det krävs även medvetenhet om att lokalvård måste kontrolleras ”med ögonen”. Duktiga lokalvårdare lär sig att förutom att moppa golv, dammtorka, ta bort fläckar, torka handtag, väggar och dörrar att med blicken ”skanna” de miljöer vi har ansvar för. För att ett kontorsrum ska vara städat krävs till exempel att bord och stolar står rätt placerade och att gardinerna hänger rakt. Vi lär våra lokalvårdare att det inte bara ska vara städat utan att det också ska se städat ut.

För torr- respektive fuktmoppning av golv används moppar med reglerbara, ergonomiska skaft. Använda moppar tvättas och impregneras i särskilda tvättmaskiner. När det är möjligt installeras tvättmaskiner hos kunden, i syfte att minska transporterna. När vi dammar använder vi mikrotrasor utan kemikalier. För större ytor används städmaskiner, till exempel för kontorsytor på över 2000 kvadratmeter. Med tanke på miljön kan vissa maskiner återvinna vattnet med hjälp av reningsfilter, som då använder vattnet två gånger innan det byts ut. Kunderna rekommenderas att låta polera golven. Smutsen får då svårare att fastna, vilket gör golven mer lättstädade. Vi tar gärna totalansvar för golven, det vill säga håller dem polerade, rena och snygga. Kunder som väljer denna tjänst slipper så kallad grov golvvård, där det krävs att samtliga möbler flyttas. Det är tillräckligt om de ytor som beträds behandlas regelbundet.

Vi använder oftast rengöringsprodukter från Nilfisk-Advance och JohnsonDiversey. Båda fabrikaten har heltäckande koncept med produkter både för plast- och linoleumgolv samt produkter som ger en hållbar grundbehandling för stengolv. Så länge vi bibehåller en god kvalité och kunderna är nöjda håller vi oss till dessa båda fabrikat. Det hindrar inte att vi kontinuerligt testar nya produkter på marknaden. Vi är alltid öppna för att ändra våra standardval när bättre produkter lanseras.

Vårt städsystem ger kunderna mervärde i form av extratjänster som är enkla för lokalvårdarna att utföra när de ändå går runt på arbetsplatserna. Till exempel har lokalvårdarna alltid med sig glödlampor på sina vagnar. Om en lampa på en toalett är trasig byter vi lampan istället för att en vaktmästare behöver tillkallas. Allt för att spara pengar åt kunderna.

Effektiva avtalsmöten
Vi kontrollerar att de tjänster som levereras minst motsvaras eller överträffar det som avtalats. Om det behövs är en driftledare snabbt på plats hos Er. Före ett avtalsmöte går vi igenom felanmälningar, Eventuella avvikelserapporter och kvalitetskontroller sedan föregående möte. Våra ”kvalitetsombud” rapporterar och kundens synpunkter diskuteras. Vi redovisar de extratjänster som utförts och diskuterar kommande behov av extrainsatser. Vi följer upp de FS-tjänster som kunden avtalat, som entrémattor, kaffe- och vattenservice, gardinservice etc.

Revisionsrapporter
Vid varje årsskifte redovisas föregående års utförda extrabeställningar. Kvalitetsutfallet redovisas grafiskt för varje objekt. Miljöredovisning lämnas, med uppgifter om de kemikalier som förbrukats under året.

Tillgänglighet
För ökad tillgänglighet och snabbare insatser har alla driftledare utrustats med smartphones där SMS, MMS, E-post och mötesbokningar via Outlook hanteras snabbt och enkelt.



Kontaktinformation

Tel. 08-595 105 80
E-post. info@effektab.se
Besöksadr. Ístra Bangatan 1
Postnr. 195 60 Arlandastad


Effekt felanmälan

Är det någonting som inte fungerar som det ska med städningen? Tveka inte, gör en felanmälan genast så kontaktar vi er!

>>Felanmälan<<

Effekt personaltidning

Här kan du läsa om allt nytt som händer inom Effekt AB. Klicka på länken för att läsa vår senaste utgivna personaltidning "Städeffekten".

>>Läs vår personaltidning<<